ما 40 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

جمعه 25 آبان 1397 | Friday 16 November 2018

بیمارستان شهید مصطفی خمینی - مدیریت خشم؛راهکار اساسی برای کنترل عصبانیت و خشم

مدیریت خشم؛ ۱۵ راهکار اساسی برای کنترل عصبانیت و خشم

مدیریت خشم عبارت است از به کار بردن روش‌هایی مانند آرام‌سازی، ترک موقعیت، ارزیابی موضوع و... برای کنترل خشم و جلوگیری از پرخاشگری و عصبانیت.

مدیریت خشم یکی از مهمترین مهارت هایی است که در زندگی لازم است بیاموزیم تا بتوانیم به خود و اطرافیانمان زمانی که دچار خشم می‌شویم کمک کنیم. همه ما در لحظه عصبانیت منطق و هوشیاری لازم را از دست می‌هیم و خود را محق می‌دانیم اما کمی بعد با آثار نامطلوب ابراز خشم کنترل نشده‌امان روبرو می‌شویم که حداقل آن عذاب وجدان و پشیمانی است. در زیر به راهکارهایی اشاره می‌شود تا با کمک آن بتوانید خشم خود را کنترل کنید.

راهکارهایی برای مدیریت خشم و عصبانیت

کنترل خشم کار بسیار سختی است. وقتی کسی در خیابان جلو راهتان را می‌گیرد، خون جلو چشمانتان را می‌گیرد؟ یاوقتی فرزندتان حرفتان را گوش نمی‌کند، فشارخونتان بالا می‌رود؟ با کمک تکنیک‌های زیر مدیریت خشم را آموخته تا در لحظه عصبانیت برخورد منتطقی‌تر و مثبت‌تری داشته باشید.

  1. 1. نشانه‌های بروز خشم را بشناسید

در هنگام خشم، ابتدا نشانه‌های آغازین و هشداردهنده خشم بروز می‌کند. با شناخت این نشانه‌ها و کنترل آن‌ها می‌توان از شدت یافتن آن جلوگیری کرد. تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست‌ها و به هم فشردن دندان‌ها از نشانه‌های فیزیولو‍ژیک خشم است.

  1. 2. احساس منفی خود را بیان کنید

گاهی اوقات زوجین هنگام اختلاف و بروز مشکل به جای بیان ناراحتی و خشم خود، آن احساس را به نمایش می‌گذارند مثلا اخم می‌کنند، حرف نمی‌زنند، داد و فریاد می‌کنند و نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید طرف مقابل متوجه نمی‌شود که شما چه احساسی دارید. به جای خشم و پرخاشگری، با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید و زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را به وجود آورده است، فراهم کنید.

  1. 3. مراقب کلام خود باشید

تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید. دقت کنید اگر صدایتان بلندتر شده، به تندی و یا با پرخاشگری صحبت می‌کنید کمی مکث کنید تا آرام شوید. در زمان عصبانیت خیلی راحت ممکن است چیزهایی را به زبان بیاورید که بعدا از گفتن آنها حسابی پشیمان شوید. چند دقیقه مکث کرده، چیزی به زبان نیاورید و فکرتان را جمع کنید و بگذارید طرف‌مقابلتان هم همین کار را بکند.

  1. 4. موقعیت را ترک کنید

 

تهیه اطلاعات: واحد آموزش سلامت

انتصاب تیم حاکمیتی و تیم مدیریت اجرایی بیمارستان انتصاب سرپرستار بخش ICU2 بیمارستان انتصاب سوپروایزر بالینی بیمارستان انتصاب مسئول روابط عمومی

آخرین اخبار

Template Design:Dima Group